Firehjulstræk er normalt noget, man forbinder med store biler, der er bygget til at kunne håndtere lidt af hvert, og som kan komme frem (næsten) overalt. Uanset om underlagt er løst eller fast, jævnt eller bakket, så er firehjulstræk det almindelige tohjulstræk overlegent.
Med firehjulstræk sikres biler en jævn kraftoverførsel. Den er absolut en fordel, hvis man kører på grusveje, hvor grebet i underlaget skifter konstant, eller hvis man kører på glatte veje. Næsten uanset hvad man byder en bil med firehjulstræk, så sikrer firehjulstrækket en jævn, sikker kørsel uden hjulspind.
Få den fulde værdi af firehjulstrækket
Mange af de biler, som er udstyret med firehjulstræk, får aldrig lov til virkelig at vise, hvad de kan. Men der er et sted, hvor firehjulstrækket kommer helt til sin ret: På store, fugtige græsplæner med masser af skråninger. Her får man den fulde værdi af firehjulstrækket, når man kan stoppe og starte helt uden problemer og uden af efterlade glidespor i plænen. Selvfølgelig ikke i sin bil, men i sin rider.
På græsplæner handler det ikke bare om at kunne komme frem. Det handler også om at kunne komme frem uden at efterlade grimme spor i græsplænen. Derfor er firehjulstræk en mulighed, der ikke er til at komme uden om, når man står over for at skulle vælge en rider.
Langt færre mærker i plænen
Firehjulstræk findes for eksempel i Stiga Park Pro 4WD-serien. Her er firehjulstrækket kombineret med en trinløs, hydrostatisk gearkasse, så føreren kan starte og stoppe roligt, og samtidig tilpasse hastigheden efter forskellige situationer. Det giver en særdeles smidig og rolig kørsel, der ikke efterlader mærker i plænen, også selv om man skal starte eller stoppe på en bakke eller skråning.
Firehjulstræk viser også sin styrke om vinteren, når rideren bruges som sneslynge eller sneskraber. Her vil man virkelig kunne sætte pris på den stabile træk på alle fire hjul, så rideren ikke kører fast. Stiga Park Pro 4WD er i øvrigt udstyret med frontlys, så man kan se, hvor man kører i vintermørket.
Stiga Park Pro 4WD-serien er også forsynet med ægte knækstyring, så baghjulene altid følger lige i forhjulenes spor. Så kan man nøjes med at se fremad, for der er ingen fare for at baghjulene rammer forhindringer. Og Stiga Park Pro 4WD tager sig selvfølgelig også af føreren med sine ergonomiske udformning af førerpladsen og sin solide, vibrationsdæmpede konstruktion. Stiga Park Pro 4WD fås også som Svanemærket model.
Stiga Park Pro 4WD fås fra 27.998,- (ekskl. moms)
Priorparken 534
2605 Brøndby
Du får gratis lækkert nyhedsbrev med byggetips og viden om byggematerialer, der hjælper dig i valget af produkt til dit byggeri.
Få en redaktionel omtale af dit produkt overfor boligejere og håndværkere. Vi modtager gerne din pressemeddelelse og byggetips.